Företagshälsovård
I denna artikel får du läsa om vad företagshälsovård är och vilken roll psykologin spelar i denna. Du får dessutom information om de företagstjänster vi kan erbjuda via Mindler.
Vad är företagshälsovård?
Arbetsmiljöverket upplyser om vikten av en sund och trygg arbetsmiljö. I alla verksamheter är det därför viktigt att det finns ett fungerande system för att förebygga fysisk och psykisk ohälsa, samt att kunna erbjuda rehabilitering och arbetsanpassningar till de drabbade. I detta arbete spelar företagshälsovården (FHV) en betydande roll.
Företagshälsovården är en oberoende expertresurs som arbetsgivaren anlitar för att främja arbetsmiljön. I de fall ett företag eller organisation saknar tillräcklig kompetens att tillgodose kraven för en fungerande arbetsmiljö kräver arbetsmiljölagen att man tar hjälp och anlitar stöd utifrån, till exempel från företagshälsovården eller liknande företagstjänster.
Här kan du läsa mer om vilket ansvar arbetsgivaren har för en hälsosam arbetsplats.
Olika kompetenser samverkar
Ett av företagshälsovårdens uppdrag är att identifiera och beskriva sambanden mellan arbetsmiljö, organisation, produktivitet och hälsa, vilket i sin tur ofta kräver en blandning av olika kompetenser. Olika yrkesgrupper bidrar med sin kompetens för att upptäcka, förebygga och minimera arbetsmiljörisker, samt arbeta för att hitta lämpliga arbetsanpassningar och rehabilitera skador.
Företagshälsovård kan därför innefatta en blandning av:
Arbetsorganisation
Beteendevetenskap
Psykologi
Medicin
Ergonomi
Teknik
Rehabilitering & sjukskrivning
Yrkeshygien
Vill du höra mer från oss? Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Och här arbetar ofta olika yrkesgrupper såsom:
Arbetsmiljöingenjörer
Företagssköterskor
Företagsläkare
Fysioterapeuter
Hälsopedagoger
Hälsovetare
Ergonomer
Beteendevetare
Psykologer.
Här kan du läsa mer vad en företagspsykolog gör.
Psykologins roll i företagshälsovården
Inom kompetensområdet psykologi ingår bland annat insatser inom stresshantering, krisstöd, förebyggande insatser och rådgivning. Då en betydande del av alla sjukskrivningar beräknas härledas till psykisk ohälsa är det inte svårt att förstå att psykologisk kunskap spelar en betydande roll inom företagshälsovården. Hjälpen kan erbjudas på många olika sätt såsom individuella samtal, utbildningar för personalgruppen, kartläggningar och undersökningar kring uppfattad arbetsmiljö, agera medlare vid konflikt etc.
Stresshantering
Företagshälsovården kan hjälpa till att kartlägga vilka situationer som bidrar till ökad stress och hjälpa den anställde att hantera dessa situationer på ett mer hjälpsamt sätt.
Krisstöd
I de fall en anställd är med om en arbetsplatsolycka, är utsatt för mobbning eller är med om andra hotfulla situationer eller en potentiellt traumatisk händelse kan företagshälsovården hjälpa till med krisbearbetande samtal.
Förebyggande insatser
Företagshälsovården kan också stödja anställda i hälsofrämjande beteenden såsom god sömn, träning och kost, samt få hjälp att identifiera stressfaktorer och kartlägga beteenden som riskerar att leda till och vidmakthålla stress. I denna artikel kan du läsa mer om hur man som arbetsgivare och arbetstagare kan förebygga psykisk ohälsa på arbetsplatsen.
Rådgivning
Kan till exempel innefatta råd kring specifika situationer som den anställda stöter på i sin arbetsvardag.
Mindlers företagstjänster
På Mindler kan vi erhålla företagstjänster inriktade på arbetsområdet psykologi. Vi erbjuder en skräddarsydd tjänst som möter det breda behovet av stöd som kan finnas på arbetsplatsen. Vill du veta mer är du välkommen att fylla i formuläret på denna sida.
Bland annat erbjuder vi en företagstjänst som innebär att arbetsgivare har möjlighet att köpa våra tjänster (videosamtal samt internet-KBT, antingen separat eller i kombination) och förmedlar användarkoder till sina anställda. Den anställda väljer själv vilken psykolog denne vill gå till och erhåller i denna kontakt antingen psykologisk behandling, rådgivning eller förebyggande insatser. Sökorsaken eller problematiken behöver inte vara arbetsrelaterad, och kan innefatta symtom som är kopplade till all form av psykisk ohälsa såsom stress, ångest, oro, depression, relationsproblem, sömnsvårigheter etc. Psykologen förväntas inte återkoppla till arbetsgivaren, och har precis som i all annan typ av psykologisk verksamhet tystnadsplikt.
Mindler har även partnerskap med försäkringsföretag där man som anställd kan få Mindler hjälp via försäkring vid behov.
Är du försäkringshandläggare och vill ha kontakt med oss?
Maila oss på foretag@mindler.se