Frågor och Svar

Nedan finner du svar på de vanligaste frågorna vi får. Hittar du inte svar på din fråga är du alltid välkommen att kontakta vår support.

Kan jag använda Mindler utomlands?

  • Ja, du kan använda Mindler oavsett var du befinner dig så länge du har tillgång till en internetuppkoppling som klarar video och ljud.
  • Du behöver en svenskregistrerad telefon.
  • Observera att du måste vara skriven i Sverige för att använda Mindler.

Vad kostar det att använda Mindler?

Mindler är en del av den offentliga vården och därför kostar ett videosamtal med någon av våra psykologer 100 kronor i patientavgift, precis som ett vanligt besök hos din vårdcentral.

Besöken är frikortsgrundande vilket innebär att du betalar 100 kronor tills att du har kommit upp i den gräns som gäller för högkostnadsskyddet i ditt landsting.

Läs mer om landstingssubventionerade psykologbesök.

Vilken psykolog ska jag välja?

Är du osäker på vilken psykolog du ska välja?

När du laddar ned appen kommer du att få svara på ett antal frågor utifrån ditt aktuella välmående och därefter får du förslag på psykologer som är specialiserade inom just det som du söker hjälp för.

Du kan även läsa mer om våra psykologer här på hemsidan och sedan söka upp den psykolog som du vill träffa i appen.

Hittar du inte den psykolog som du letar efter i appen kanske hen inte har några utlagda tider just nu. Kontakta i så fall supporten så hjälper vi dig att boka in ett besök.

Vi erbjuder en valfrihet som inte går att hitta någon annanstans

En av de stora fördelarna med att söka hjälp hos Mindler är just valfriheten. Vi har över 300 psykologer som arbetar med oss och därmed ett enormt brett kompetensutbud. Söker du via din vårdcentral blir du oftast tilldelad en psykolog.

Med Mindler kan du få hjälp med flera områden som rör psykisk ohälsa, oavsett var i Sverige du bor. Om du vill får du fortsätta träffa samma psykolog under hela behandlingen men det går även att byta.

Alla våra psykologer är legitimerade med inriktning KBT. Här kan du läsa mer om vad KBT är?

Hur avbokar / ombokar jag mitt besök?

Du kan avboka och omboka dina möten själv i appen fram till 48 timmar innan mötet. Är ditt möte inom 48 timmar måste du kontakta supporten för att av- och omboka. Du kan alltid avboka kostnadsfritt fram till 24 timmar innan mötet.

För att av- och omboka:

1. Gå till Mina möten och klicka på den tid du vill ändra.

2. Klicka därefter på ”Ändra tid” eller ”Avboka” och följ instruktionerna.

Hur långt är ett besök?

Alla besök är 25 minuter långa. Det går inte att boka två besök efter varandra, utan du får som tidigast boka ett nytt besök till dagen efter.

Hur kommer jag i kontakt med supporten?

Du kan kontakta Mindlers support helgfri vardag mellan kl 07.00-19.00. Vi gör vårt bästa för att besvara din fråga inom 24 timmar.

Kontakta oss på info@mindler.se eller i meddelandefunktionen som du finner nere till höger.

Hur fungerar det med frikort?

Vad är frikort/högkostnadsskydd?

Frikort/högkostnadsskydd innebär att du som svensk medborgare inte ska behöva betala mer än cirka 1,100 kr under en tolvmånadersperiod för din vård. Beloppet skiljer sig lite mellan olika regioner.

Gäller frikort hos Mindler?

Besöken hos Mindler är frikortsgrundande och när du kommer upp i den gräns som högkostnadsskyddet avser i din region är besöken kostnadsfria.

Hur använder jag mitt frikort?

När du bokar ditt besök väljer du ”Betala med frikortsnummer” och anger ditt frikortsnummer och kortets giltighetstid.

Hur gör jag för att få frikort när jag har använt Mindler?

Spara dina kvitton och ta med dem till en vårdcentral eller annan vårdmottagning för att registrera kostnaden. Vi på Mindler kan inte utfärda frikort.

Elektroniskt frikort

Har du elektroniskt frikort hittar du ditt frikortsnummer på www.1177.se. Alla landsting och regioner är ännu inte anslutna till e-tjänsten med elektroniskt frikort. Information om vad som gäller för ditt landsting kan du också se på 1177s hemsida.

Användarvillkor & behandling av personuppgifter

Användarvillkoren kan du läsa genom att klicka här.

Läs om hur vi hanterar personlig data här

Hur använder jag Mindler?

Du kommer igång genom att:

Ladda ner Mindler-appen till din smartphone eller surfplatta genom Apple Appstore eller Google Play. Logga in och identifiera dig med BankID. Om du inte använt Mindler tidigare måste du registrera dig som användare genom att ange telefonnummer, postadress och e-postadress. Du bokar enkelt ett videobesök på en tid som passar dig. Du får även välja själv vilken psykolog du vill prata med. Betalning sker med bankkort. Om du har frikort anger du ditt frikortsnummer istället för bankkort när du bokar ett besök.

Läs mer om hur Mindler fungerar.

Tänk på att du inte kan boka ett besök åt någon annan person än dig själv.

Vid akuta eller livshotande tillstånd ska du alltid ringa 112.

Får jag träffa samma psykolog?

Ja, du får träffa samma psykolog under hela behandlingen.

För att få kontinuitet i behandlingen är det viktigt att du inte hoppar runt mellan olika psykologer. Om det av någon anledning inte skulle fungera mellan dig och din psykolog finns det möjlighet att byta.

Vart vänder jag mig med eventuella klagomål?

Om du inte är nöjd med den vård eller bemötandet du fått vill vi gärna ta del av dina synpunkter. Vänd dig i första hand direkt till oss på Mindler genom att skicka ett meddelande till info@mindler.se, så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.

Hur registreras mina besök hos Mindler?

På 1177/Mina vårdkontakter visas information om dina besök hos Mindler. Själva journalanteckningen visas ej utan endast besöksdatum samt eventuell diagnos. Dina journalanteckningar finner du via Min journal.

Besöken registreras hos Mindlers samarbetspartners Kungsholmens Husläkarmottagning och Beckomberga Vårdcentral i Region Stockholm.

Läs mer om hur vi hanterar frikort och högkostnadsskydd.

Hur gammal måste jag vara för att använda Mindler?

För att använda Mindler måste du vara 18 år eller äldre.

Vad kommer att hända under ditt första psykologbesök?

Ditt första besök är ett bedömningssamtal där din psykolog tar reda på om Mindler är rätt vårdinstans för dig. Under besöket komma din psykolog att ställa dig en del frågor och du får möjlighet att berätta vad du söker hjälp för. Om ni går vidare kommer din psykolog att lägga upp en behandlingsplan för dig. Du kommer att få fortsätta med samma psykolog genom hela behandlingen.

Läs mer om vad du kan söka hjälp för hos Mindler.

Hur fungerar våra självhjälpsprogram?

I vår app hittar du ett stort antal digitalt baserade terapiprogram (så kallade IKBT program) som du kan genomföra själv eller i kombination med den psykologledda behandlingen. Vi har ett stort antal program som är fokuserade på specifika problemområden som exempelvis ångest, depression, fobier, aggressionsproblem m.m.

För att få tillgång till våra IKBT program måste du först boka ett möte med någon av våra psykologer och sen hjälper hen dig att välja rätt program.

Läs mer om IKBT – internetbaserad KBT

Hur ofta kan du använda Mindler?

Det går som tidigast att boka ett nytt besök dagen efter ditt besök.

Hur går en KBT-behandling till?

Efter ditt första bedömningssamtal kommer du att få genomgå en KBT behandling tillsammans med din psykolog. Vanligtvis brukar en behandling pågå cirka 10 sessioner.

Läs om KBT.