Frågor och svar

Nedan finner du svar på de vanligaste frågorna vi får. Hittar du inte svar på din fråga är du alltid välkommen att kontakta vår support.

Hur ofta kan jag använda Mindler?

Hur ofta ni ska träffas kommer du och din psykolog överens om tillsammans, men det bör gå minst en vecka mellan mötena för att du ska hinna tillgodose dig behandlingen.

Hur långt är ett besök?

Ett besök med psykolog är upp till 25 minuter långa. Längden på besöket varierar beroende på det överenskomna syftet av just det inplanerade besöket.

Hur fungerar det med frikort?

Frikort/högkostnadsskydd innebär att du inte betalar mer än 1400 kr i patientavgifter under en tolvmånadersperiod för din vård.

Besöket är kostnadsfritt om du har ett frikort. Du uppger ditt frikortsnummer och kortets giltighetstid under fliken “Mer” eller när du betalar för ditt besök.

Om du har ett elektroniskt frikort hittar du ditt frikortsnummer på 1177.se.

Om du inte uppnått frikort registrerar vi dina besök automatiskt om du är folkbokförd i en region som är ansluten till e-frikort. Om din region inte är ansluten behöver du själv registrera dina kvitton hos din vårdcentral eller region.

Läs gärna mer på 1177.se vad som gäller för din region.

Hur använder jag Mindler?

Du kommer igång genom att:

Ladda ner Mindler-appen till din smartphone eller surfplatta genom Apple App Store eller Google Play. Logga in och identifiera dig med BankID. Om du inte använt Mindler tidigare måste du registrera dig som användare genom att ange telefonnummer, postadress och e-postadress. Du bokar enkelt ett videobesök på en tid som passar dig. Du får även välja själv vilken psykolog du vill prata med. Betalning sker med faktura eller bankkort. Om du har frikort anger du ditt frikortsnummer när du bokar ett besök.

Läs mer om hur Mindler fungerar.

Tänk på att du inte kan boka ett besök åt någon annan person än dig själv.

Vid akuta eller livshotande tillstånd ska du alltid ringa 112.

Hur avbokar/ombokar jag mitt besök?

Du kan avboka och omboka dina möten själv i appen fram till 24 timmar innan mötet. Är ditt möte inom 24 timmar måste du kontakta supporten för att av- och omboka. Du kan alltid avboka kostnadsfritt fram till 24 timmar innan mötet. Avbokar du inom mindre än 24 timmar innan bokad tid eller om du uteblir från besöket, får du betala 400 kronor.

För att av- och omboka: 1. Gå till Mina möten och klicka på den tid du vill ändra. 2. Klicka därefter på ”Ändra tid” eller ”Avboka” och följ instruktionerna.

Användarvillkor – behandling av personuppgifter

Användarvillkoren kan du läsa genom att klicka här.

Läs om hur vi hanterar personlig data här

Hur fungerar era självhjälpsprogram?

I vår app hittar du ett stort antal IKBT-program (IKBT = internetbaserad kognitiv beteendeterapi) som du kan jobba med mellan videosamtalen med din psykolog. IKBT-programmen är skrivna av psykologer och anpassade för olika typer av besvär, som stress, depression, oro och social ångest.

För att få tillgång till våra IKBT-program bokar du ett möte med någon av våra psykologer som hjälper dig vidare.

Läs mer om IKBT – internetbaserad KBT

Kan jag använda Mindler utomlands?

Du kan använda Mindler var du än är, så länge

  • din internetuppkoppling klarar video och ljud

  • du har ett eget bank-id, är folkbokförd i Sverige och har en svensk adress

  • du har Mindler-appen eller kan ladda ner den från svenska App Store eller Google Play

  • du är socialförsäkrad i Sverige – om du är osäker på om du är det kan du kolla med Försäkringskassan.

Befinner du dig i en annan tidszon? Dina möten visas alltid i lokal tid på startsidan.

Vad kostar det att använda Mindler?

Du betalar vanlig patientavgift på 100 kr för videosamtal med din psykolog. Din behandling är frikortsgrundande, vilket innebär att du betalar patientavgiften tills du har kommit upp i den gräns som gäller för högkostnadsskyddet i din region. När du nått gränsen får du frikort och betalar inget för din behandling så länge frikortet är giltigt.

Tänk på att frikortet måste vara registrerat i appen. Om du har ett elektroniskt frikort läggs det till automatiskt. Läs mer om högkostnadsskydd och frikort på 1177.se.

Hur kommer jag i kontakt med supporten?

Kontakta oss på info@mindler.se eller i meddelandefunktionen som du finner nere till höger på webbsidan. Vi finns tillgängliga helgfria vardagar måndag till torsdag kl 07.00-19.00 och fredagar kl 07.00-17.00. Vi gör vårt bästa för att besvara din fråga inom 24 timmar.

Får jag träffa samma psykolog?

Ja, du får träffa samma psykolog under hela behandlingen.

För att få kontinuitet i behandlingen är det viktigt att du inte hoppar runt mellan olika psykologer. Om det av någon anledning inte skulle fungera mellan dig och din psykolog finns det möjlighet att byta.

Vart vänder jag mig med eventuella klagomål?

Om du inte är nöjd med den vård eller bemötandet du fått vill vi gärna ta del av dina synpunkter. Vänd dig i första hand direkt till oss på Mindler genom att skicka ett meddelande till info@mindler.se, så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.

Hur gammal måste jag vara för att använda Mindler?

För att använda Mindler måste du vara 18 år eller äldre.

Vad kommer att hända under mitt första psykologbesök?

Ditt första besök är ett bedömningssamtal där din psykolog tar reda på om Mindler är rätt vårdinstans för dig. Under besöket kommer din psykolog att ställa dig en del frågor och du får möjlighet att berätta vad du söker hjälp för. Om ni går vidare kommer din psykolog att lägga upp en behandlingsplan för dig. Du kommer att få fortsätta med samma psykolog genom hela behandlingen.

Läs mer om vad du kan söka hjälp för hos Mindler.

Hur hanteras min journal på Mindler?

Alla som arbetar inom hälso- och sjukvården måste anteckna det som behövs för att du ska få en bra och säker vård. Anteckningarna görs i din journal. Din psykolog kommer att göra anteckningar i din journal under mötet. Du kan själv läsa vad psykologen har skrivit i journalen om du loggar in på 1177.se. På Mindler använder vi oss av sammanhållen journalföring, vilket innebär att journalinformation kan delas med andra vårdgivare. Vårdpersonal får bara titta i din journal om de har en patientrelation med dig och om de har fått ditt samtycke. Hälso- och sjukvårdspersonal har tystnadsplikt och det går alltid att spåra vem som har läst journalen. Läs gärna mer om hur din journal hanteras på 1177.

Vanliga behandlingområden med IKBT hos Mindler

De vanligaste områdena som Mindlers psykologer behandlar i kombination med IKBT är olika besvär inom: Depressioner Fobier Typer av stress Typer av ångest

Läs mer om de olika områdena innan du bestämmer dig för vilket IKBT som kan passa dig, om du redan vet vad du behöver hjälp med så laddar du enkelt ner vår app och sätter igång. Instruktioner hittar du, genom att klicka här.

Vad innebär diagnosen som står i min journal?

All vård hos Mindler journalförs, vilket betyder att psykologen gör en anteckning i din journal vid varje besök och varje slutfört IKBT-program. I journalen anger psykologen också den diagnoskod som bäst motsvarar de besvär som har framkommit. Diagnoskoden ska ses som en beskrivning av sökorsaken snarare än en faktisk diagnos på ditt tillstånd.

Det är inte ovanligt att diagnoskoden ändras under bedömningssamtalen eller under behandlingens gång, eftersom psykologen lär sig mer om dig och dina svårigheter varje gång ni träffas.