Vad är en företagspsykolog egentligen?
Begreppet företagspsykolog är en vardaglig benämning på en organisationspsykolog. I praktiken innebär det en legitimerad psykolog med specialinriktning på företagshälsa samt arbets- och organisationsspykologi. Psykologen har då särskild kunskap om organisationsutveckling, verksamhets- och arbetsmiljöfrågor. Eftersom arbetsplatsen är ett socialt sammanhang är företagspsykologer särskilt kompetenta inom gruppsykologi, ledarskap och förändringsarbete. De har också särskild erfarenhet om psykisk hälsa på arbetsplatsen.
En företagspsykolog har samma utbildning i grunden som en legitimerad psykolog inom vården. För att bli en legitimerad psykolog krävs det en universitetsutbildning på 5 år och 1 års efterföljande tjänstgörande praktik (PTP).
Kortfattat har en företagspsykolog kompetens för att hantera komplexa utmaningar inom arbetslivet, som kan påverka både medarbetares prestationer och företagets framgång.
Det här gör en företagspsykolog:
En företagspsykolog arbetar på gränsen mellan psykologi och arbetsliv, med uppgifter som varierar beroende på organisationens mål och behov. Psykologen finns tillhanda för arbetsgruppen och kan arbeta med både individuella samtal och gruppsamtal. Vanliga arbetsuppgifter kan vara att hålla i utbildningar för personalgruppen om psykisk hälsa, göra kartläggningar samt undersökningar, hitta vägar till att underlätta samarbete, verka för att öka sammanhållningen samt förbättra arbetsmiljön. Även vid rekryteringar kan företagspsykologen ha en viktig roll i att hitta en lämplig kandidat. Om konflikter skulle uppstå kan även företagspsykologen agera som en medlare och hjälpa till att nå gemensam grund.
Att ha en etablerad kontakt som företaget alltid kan vända sig till när det kommer till psykisk ohälsa på arbetsplatsen ger en trygghet för både arbetsgivare och arbetstagare. En företagspsykolog som känner till hur verksamheten fungerar och har lärt känna arbetstagarna är till stor nytta, eftersom psykologen kan hjälpa till med stress- och konflikthantering, handledning inom psykisk hälsa, utbilda i ledarskapsutveckling samt hålla i utbildningar som passar personalgruppen.
Förebygg psykisk ohälsa och minska sjukskrivningar
Den stora mängd personal som av olika anledningar blir sjuk och behöver sjukskrivningar, är tyvärr ett stort samhällsproblem idag. En stor andel av alla dessa sjukskrivningar som sker beror på psykisk ohälsa. Det är vanligt att det rör sig om stress och utmattning. Sådant kan exempelvis bero på hur arbetet är upplagt och dynamiken i personalgruppen.
Genom att ta hjälp av en företagspsykolog kan arbetsplatsen förebygga psykisk ohälsa, minska sjukskrivningar och utbilda personal på ett förebyggande sätt. Genom att skapa en balans mellan individens välmående och organisationens effektivitet, skapas också en bättre och mer hälsosam arbetsmiljö.
Vill ni arbeta preventivt för att förebygga psykisk ohälsa på arbetet? Genom Mindlers företagslösning kan du snabbt och effektivt ge dina anställda tillgång till 200+ företagspsykologer.
Läs mer om Mindlers företagslösning – Klicka här.