Alkohol och ångest - Lär dig mer & tips för att må bättre

Här kan du läsa hur alkohol påverkar ångest och hur du kan minska din bakisångest.

Mindler alkoholism illustration

Prata med en psykolog online hos Mindler

  • Videosamtal för 100kr kronor (eller frikort)

  • Arbeta på egen hand med våra självhjälpsprogram (IKBT)

  • Ingen väntetid

  • Mindler är en del av primärvården

Nedan ser du psykologer hos Mindler som arbetar med Alkohol och ångest

Vi har flera psykologer som kan hjälpa dig

Vad är bakfylla?

En bakfylla kan se olika ut från person till person. Många mår dåligt dagen efter att ha druckit alkohol, och vissa får panik och har fruktansvärd ångest i flera dagar efteråt. Känner du igen några av dessa påståenden?

  • Du är trött.

  • Du får ångest.

  • Du känner dig seg.

  • Du är öm i kroppen.

  • Du har ont i huvudet.

  • Du blir hungrig och sugen.

  • Du är känslig för ljud och ljus.

  • Du känner dig nere och ledsen.

  • Du mår illa, kräks eller känner dig yr.

Men, varför får jag ångest av alkohol?

Flera saker kan påverka vårt mående dagen efter en fest. För lite sömn och vätskebrist påverkar oss såklart negativt, men framför allt är det alkoholen som är boven. Enkelt förklarat är alkohol ett gift som kroppen måste göra sig av med. För att bryta ner giftet går det åt energi som annars hade gått till kroppen och huvudet. Det gör att vi känner oss trötta och sega och blir sugna på snabb energi i form av fett och socker. Det kan också fysiskt kännas som ångest!

Befintlig ångest kan stärkas

Om du upplever andra typer av ångest i normalt tillstånd, exempelvis GAD, OCD, panikångest så kan alkohol förvärra symtomen. Alkoholångesten läggs som ett extra lager på din befintliga ångest, och på så vis kan du känna starkare oro eller ångest

Psykisk och fysisk hälsa hänger ihop

Det är ju inte så konstigt att alkohol påverkar oss fysiskt  – men hur kommer det sig att alkoholen också verkar ångestframkallande och påverkar oss psykiskt? Det är faktiskt svårt att helt skilja det psykiska från det fysiska – allt hänger ihop. Vår upplevelse påverkas av hur vi tänker om den. När kroppen påverkas av förbränningen och du är allmänt sliten så ökar risken för negativa tankar – och då är det lätt för hjärnan att tolka de kroppsliga påslagen som ångest.

Förutom själva förbränningen är det faktiskt så att hjärnans funktioner försämras när du dricker alkohol. Du får nedsatt omdöme, sämre minne och långsammare reaktionsförmåga. Det här kan resultera i att du gör något på fyllan som du inte står för, eller ens kommer ihåg, vilket kan leda till skam och fylleångest dagen efter. När funktionerna är nedsatta av alkohol försöker hjärnan dessutom kompensera och hamnar i stresstillstånd. När alkoholen går ur kroppen påverkar stressen oss med oro och ångest.

“Kemisk ångest”

Ångest dagen efter alkohol beskrivs ibland som kemisk ångest. Det kan bero på att alkoholen frigör ämnen och hormoner, som dopamin och endorfin, som gör oss glada och minskar obehag i stunden. Dagen efter behöver hjärnan återhämta sig och återställa dessa nivåer, vilket gör att du känner dig låg.

Går det att bota bakfylleångest?

Eftersom kroppen och hjärnan måste få tid att hämta sig finns det inget snabbt botemedel mot det som kallas kemisk ångest. Men det finns saker du kan göra för att dämpa bakfylleångesten och må lite bättre.

Tre tips som kan lindra bakfylleångesten

Det bästa sättet att slippa bakfyllan är att inte dricka alkohol. Du kan också dricka mycket vatten under kvällen och inte dricka så att du blir full. Men, om skadan redan är skedd kommer här tre tips.

  • Gå ut och ta en promenad. När vi rör på oss produceras hormoner som får oss att må bättre.

  • Se till att äta, dricka och sova – då hjälper du kroppen att återhämta sig.

  • Var snäll mot dig själv. Forskning visar att självmedkänsla leder till mindre oro och ångest.

“Jag ska aldrig dricka igen”

Blir du ofta för full och bakfull fastän du lovat dig själv att inte dricka? Brukar du drabbas av minnesluckor dagen efter? Det är nyttigt att reflektera över sina alkoholvanor då och då. Om du upplever att du inte har kontroll över ditt drickande eller att du blivit beroende av alkohol rekommenderar vi att du söker hjälp hos alkohollinjen. Du kan ringa alkohollinjen på 020-84 44 48 vardagar 11.00-19.00 (fredag 11.00-16.00)

Ladda ner Mindler-appen och boka ett samtal med en psykolog för bedömning och hjälp vidare. Vi finns här för dig.