Vilket ansvar har arbetsgivaren för en hälsosam arbetsplats?
Ett arbete fyller en arbetstagares vardag till stor del, vanligtvis en tredjedel av dygnet och större del av den vakna tiden. Det är därför naturligt att vi människor blir mycket påverkade av vårt arbete och dess miljö. Det gäller för de fysiska, psykiska och sociala aspekterna som finns i ett yrke. Således bör det vara en naturlig och viktig del av arbetsplatsens arbete att se till att arbetstagares hälsa värnas om.
Utöver det finns det lagar och regler som skapats för att förhållandet mellan arbetstagare och arbetsgivare ska hållas så sunt och rättvist som möjligt. De finns där även för att förebygga missförstånd och konflikter mellan arbetstagare och arbetsgivare och skapa en stabil och rättvis arbetsmarknad.
Enligt arbetsmiljölagen är det alla arbetsgivares skyldighet att göra vad som krävs för att förebygga att anställda på arbetsplatsen utsätts för ohälsa eller olycksfall. Det är därför viktigt att arbetsgivaren har en god kommunikation med anställda och att denne ser till att de anställda kan utföra sina arbetsuppgifter utan risker.
Sedan mars 2016 har arbetsgivares ansvar förtydligats i arbetsmiljöverkets föreskrifter, vad gäller dess ansvar gentemot arbetstagaren. De förtydligar tyngden i ansvaret att förebygga en ohälsosam arbetsmiljö, socialt och organisatoriskt.
Sammanfattning av arbetsgivares skyldigheter:
En arbetsgivares skyldigheter för arbetsmiljö inkluderar bland annat:
Systematiskt arbetsmiljöarbete: Arbetsgivaren måste systematiskt organisera, genomföra och följa upp arbetsmiljöarbetet. Detta inkluderar att undersöka arbetsmiljön, bedöma risker, vidta nödvändiga åtgärder och kontrollera att åtgärderna har haft önskad effekt.
Riskbedömningar: Regelbundna riskbedömningar är obligatoriska. Arbetsgivaren ska identifiera och bedöma risker för att kunna fatta informerade beslut om vilka förebyggande åtgärder som krävs. Riskbedömningarna ska dokumenteras skriftligt och åtgärder ska utvärderas för att säkerställa deras effektivitet.
Förebyggande av psykosocial ohälsa: Föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö kräver att arbetsgivaren hanterar frågor som arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling för att förebygga psykosocial ohälsa.
Information och utbildning: Arbetsgivaren ska se till att alla arbetstagare får tillräcklig information och utbildning om arbetsmiljöriskerna och hur dessa kan förebyggas.
Samverkan med arbetstagarna: Arbetsgivaren ska samverka med arbetstagare och deras representanter, inklusive skyddsombud, i alla frågor som rör arbetsmiljön.
Anpassning och tillgänglighet: Arbetsmiljön ska anpassas till individuella förutsättningar för att minimera risk för ohälsa och olycksfall.
Dessa punkter är delar av de grundläggande kraven som ställs på arbetsgivare för att skapa en säker och hälsosam arbetsmiljö och uppfyller syftet med arbetsmiljölagen att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet. För mer detaljerad information och specifika föreskrifter kan du besöka Arbetsmiljöverkets hemsida.
Vilket ansvar har arbetsgivaren vid psykisk ohälsa?
En arbetsgivare har arbetsmiljöansvar och det innebär att denna enligt lag har en skyldighet att aktivt vara delaktig i hur arbetstagarna mår på arbetsplatsen. Det innebär att det är arbetsgivarens ansvar att vidta åtgärder och minska risker för psykisk ohälsa på arbetsplatsen samt se till att upprätta en så god arbetsmiljö som möjligt. Det handlar om att se till att arbetstid och arbetsbelastning är balanserad, ha tydliga arbetsbeskrivningar och ramar, regelbunden kommunikation om arbetstagares upplevelser och åsikter, erbjuda stöd vid psykisk ohälsa såsom företagshälsovård eller stödprogram.
Praktiskt sett kan det innebära:
Vara lyhörd och lyssna på sina anställda.
Alltid hålla sig uppdaterad gällande hälsa på arbetsplatsen och hur stress kan förebyggas.
Skapa ett bra socialt klimat.
Att arbeta för en gemensam värdegrund, där alla är inkluderade.
Erbjuda stöd till anställda om de upplever psykisk ohälsa.
Vara uppmärksam på tecken på psykisk ohälsa.
Stötta arbetsgruppen och minska på stress så mycket som det är möjligt.
Högre risk för ohälsa och psykiska påfrestningar inom vissa yrken
Vissa yrken och arbetsuppgifter innebär en högre risk för ohälsa och psykisk påfrestning. Det är inte möjligt att förbjuda denna typ av arbetsuppgifter.
Det är därför viktigt att se till att resurserna anpassas till de krav som ställs inom yrket. Om kraven är högre än tillgängliga resurser kan ett exempel vara att arbetsgivaren minskar arbetsmängd och ger möjlighet till återhämtning mellan arbetspass. Detta är särskilt viktigt vid yrken som innefattar skiftarbete, nattarbete och långa arbetspass.
Kränkande särbehandling
Kränkande särbehandling av anställda är inte tillåtet och detta ska tydligt presenteras i företagets policy. Det är också viktigt att ha rutiner som tydligt säger hur man ska hantera psykisk ohälsa de gånger som de uppstår.
Enligt arbetsmiljöverket bör en plan vid kränkande behandling innehålla information om:
Vem ska man säga till?
Vem pratar man med om den som kränker är närmaste chefen eller annan som man är beroende av?
Vad händer med det jag berättar? Vilka får ta del av informationen och vad som händer?
Vilken hjälp finns att få för den som är utsatt? Det är viktigt att det sker snabbt och professionellt.
Vill ni arbeta preventivt för att förebygga psykisk ohälsa på arbetet? Genom Mindlers företagslösning kan du snabbt och effektivt ge dina anställda tillgång till 200+ företagspsykologer.
Fyll i formuläret för mer information.