Gul personlighet (Disc)

Lär dig mer om den gula DISC-profilen – en personlighetstyp som ofta är social, entusiastisk och kommunikativ. Vad driver en gul personlighet?

illustration-anxiety-4 3

Ingress

En gul personlighet är ofta utåtriktad, inspirerande och har lätt för att få kontakt med andra. Här får du en tydlig genomgång av den gula DISC-färgen och vad som gör att personer med denna profil ofta sticker ut i sociala sammanhang.

Personlighetstest i färger (DISC)

Det finns flera olika typer av personlighetstester ute på marknaden, med mer eller mindre vetenskapligt stöd, där “personlighet i olika färger” (ursprungligen DISC) är ett av de populäraste. Det är ett enkelt koncept att förstå och utger sig ha en potential till att öppna upp till samtal för bättre självinsikt och samspel med andra.

DISC är en personlighetstest-teori som bygger på fyra grundläggande beteendestilar: Dominans, Inflytande, Stabilitet och Konformitet. Modellen skapades under 1950-talet av Walter Clarke. Det är inte en psykiatrisk modell och säger inte något om intelligens, sjukdomar eller vem du är, utan handlar om hur vi tenderar att interagera med omvärlden. Det är också denna test-modell som Tomas Eriksson har skrivit om i sin bok Omgiven av idioter (2018). Då Tomas inte innehar utbildning inom psykologi, gör det att boken i sig varken bygger på evidens eller rådande kunskap om ämnet.

Gul personlighet

Personer med en gul personlighet kännetecknas av att de är extroverta, optimistiska och livsbejakande. Finns det en chans att njuta - då är den gula personen garanterat där! Dessa personer vill sprida glädje och underhålla, och njuter verkligen av tiden i rampljuset. Glaset är halvfullt snarare än halvtomt, och det finns alltid en lösning på problemet. De leds mer av känslor än logik, och de kan också bli ganska impulsiva i sina beslut.

Utifrån ovan nämnda beteendestilar kännetecknas den gula personligheten av inflytande. Det finns även tre andra personligheter - blå, röd och grön. Blå personlighet kännetecknas av konformitet, röd personlighet av dominans och grön personlighet av stabilitet. Viktigt att komma ihåg är att människan är komplex och det är sällan man känner igen sig i endast en färg i DISC-modellen. Således är det fullt rimligt att man både känner igen sig i beskrivningen för blå personlighet samtidigt som man har drag från de andra färgerna i modellen.

Styrkor hos personer med gul personlighet

  • Populär glädjespridare: Den gula personen vill sprida glädje - både för sig själv och andra. Även om personer med gul personlighet har en tendens att ta mycket plats och vara den som gärna besvarar frågor snarare än ställer dem, är de sällan energitjuvar. De sprider ofta en god stämning runt omkring sig, och är lätta att ha att göra med.

  • Nyfiken idéspruta: En gul person har lätt att tänka utanför boxen och komma med kreativa förslag. Nyfikenhet i kombination med ett gott självförtroende gör att de sällan begränsar sig i situationer som kräver lösningar. Denne ser aldrig problem som hinder. De är mycket lösningsfokuserade - och det ska gå fort!

  • Charmig inspiratör: De är duktiga på att inspirera andra eftersom det gula beteendet smittar av sig. En stark sida är att de kan vara väldigt entusiasmerande och därmed ytterst övertalande. De har lätt att få med sig andra människor på sina idéer och förslag.

Svagheter hos personer med gul personlighet

  • Svårigheter att organisera: Trots sin framstående egenskap som idéspruta kan de tyvärr ha svårt att verkställa sina idéer. Förslagen är ofta kreativa, nyskapande och tänkvärda, men sällan realistiska, specifika eller tidsbestämda. De kan också ha svårt att hitta en tydlig och rimlig förklaring till sina idéer.

  • Tålamodet kan tryta: Dessa personer passar sämre i situationer och lägen där det handlar om att genomföra enformiga och tidskrävande uppgifter. Deras brist på tålamod och ointresse för detaljer gör att de lätt blir uttråkade och letar sig vidare till annat som bättre kan fånga deras intresse.

  • FOMO (fear of missing out): Då en gul person trivs som fisken i vattnet tillsammans med andra, och får sin bekräftelse utifrån, kan dessa lätt drabbas av obehag när de upplever att de ej får vara delaktiga. De kan också erfara svårigheter av att umgås på egen hand. Läs mer om FOMO här.

Att kommunicera med en gul person

Här är några exempel på kommunikationsstilen hos en gul person:

  • Kombinationen att gilla sig själv och att vara nyfiken på andra, gör att den gula personen har en avundsvärd förmåga att få andra att må bra. Och detta speglas i den stora bekantskapskretsen - vänner har denne gott om både i verkligheten och på sociala medier. Den gula personen är allt annat än blyg, och kan alltid hitta något att prata om - även med främlingen på bussen.

  • En gul person har ofta talets gåva, och därtill är de duktiga på att hålla låda. Att konversera med en gul person känns därför både tryggt och roligt, och deras närvaro fungerar som en riktig energi-injektion. Nackdelen är dock att de inte alltid ger andra en chans att delta i konversationen.

  • I kommunikation med andra agerar den gula personen mycket på känsla. Om denne inte känner sig road av konversationen, eller känner sig tillräckligt bekräftad, kan denne lätt hoppa vidare till nästa person eller ämne. De har också svårt att tillåta andra att hänga med huvudet, vilket gör att de har svårt att stå ut med negativa känslor. Tyvärr kan detta upplevas invaliderande av andra.

  • Att prata med en gul person kan vara en härlig upplevelse - nyfikenheten och entusiasmen smittar ofta av sig. Att följa med i en gul persons resonemang kan vara lika spännande som svårt. Ibland kan det gå så snabbt och växla mellan ämnen att det är svårt att hänga med i konversationen och följa den röda tråden. Det är inte ovanligt att de, genom att vara fångade i sin egen entusiasm, kan upplevas som lite flummiga och otydliga.

Typiska arbeten hos gula personer

Personer med gul personlighet är duktiga talare och inspiratörer, och fungerar därför väl i roller som kräver utstrålning och entusiasm, såsom programledare, skådespelare eller ledarroller. De är ofta mycket duktiga egenföretagare, influencers och säljare. När det gäller yrken inom kommunikation och kreativa yrken, spelar dessa ofta en avgörande roll för företagets framgång.

Användning av personlighetstestet

Vill du höra mer från oss? Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

DISC används ofta i ledarskap, rekrytering, teamutveckling och kommunikationsträning. Tanken är att genom att förstå sin egen och andras stil, kunna minska missförstånd och bygga mer tillitsfulla samarbeten. Testet är därför tänkt att kunna vara en del av underlaget i samtal om arbetsmiljö, feedback eller konflikter.

Kritiska röster gentemot DISC

Trots sin popularitet, särskilt inom arbetslivet, har specifikt DISC-modellen fått en hel del kritik. Kritiken lyfts framförallt från forskningshåll. En vanlig invändning är att modellen och testet saknar vetenskaplig grund, eftersom de inte bygger på modern personlighetsteori och har begränsat stöd när det gäller validitet (att den faktiskt mäter det den säger sig mäta) och reliabilitet (att resultaten är stabila över tid). Därför har många verksamheter sett över användningen av testet. Annat som brukar tas upp som kritik är:

  • DISC fokuserar snarare på beteendestilar i avgränsade situationer i arbetslivet, än djupare personlighetsdrag.

  • Vid personlighetstester är risken hög för att det sätts fasta etiketter på vad en person är och inte. Fastän personlighet är oftast flytande över tid, förändras med dagsform, mående och situation.

  • Etiketteringen bidrar till att kategorisera folk in i fack, utan att se helheten, vilket kan öka polarisering och skapa klyftor i grupper.

  • Förenklar människan och personligheten till få beståndsdelar. Risken är hög för att missa nyanser och verklig komplexitet.

  • Det gör att för breda slutsatser dras om människans personlighet.

Att tänka på:

Det är okej att göra personlighetstest om du önskar. Trots sina begränsningar upplever en del att DISC fungerar som ett praktiskt samtalsverktyg, särskilt om det används med ödmjukhet och förståelse för att ingen modell kan fånga hela människan. Medvetenhet om våra beteenden kan göra oss tryggare, tydligare och mer empatiska i relation till andra. I slutändan bör användningen inte handla om färger eller etiketter, utan det viktiga är att förstå personen bakom.

Om du behöver hjälp

Om du har besvär med ditt psykiska mående eller mår dåligt kan du ta kontakt med någon av våra psykologer för ett första samtal. Hos Mindler görs inte personlighetstest och vi delar inte in din personlighet i färger enligt DISC-modellen. Det är inte en psykiatrisk modell och säger därmed inte något om din psykiska hälsa.