Vem har ansvar för vad?
Det är arbetsgivaren som har det främsta ansvaret när det kommer till arbetsmiljön och att följa de föreskrifter som finns. Om dessa föreskrifter inte följs så kan detta i värsta fall vara straffbart. Om du upplever att din arbetsgivare brister i sitt ansvar, kan du som arbetstagare börja med att ta upp det med din chef, eller ta hjälp av ditt fackförbund. Du kan läsa mer om arbetsgivarens ansvar vid psykisk ohälsa på arbetsplatsen här!
Som arbetstagare finns inget formellt ansvar när det kommer till arbetsmiljön. Det kan dock ingå i en arbetsplats policy och värdegrund för arbetstagaren att följa vissa regler för att bidra till en god arbetsmiljö. Oavsett får inte en arbetstagare bete sig hursomhelst och olika disciplinära åtgärder kan vara aktuella om en arbetstagare beter sig kränkande mot andra eller dylikt.
Vad kan arbetsgivare göra för att förebygga psykisk ohälsa på arbetsplatsen?
Förenklat sagt kan arbetsgivare följa två linjer här. Den ena är att följa de föreskrifter och regler som är avsedda för att skydda arbetstagares psykiska hälsa. Det andra är att aktivt jobba med de individuella faktorer som kan påverka trivsel och psykisk hälsa på arbetsplatsen.
Nödvändiga aspekter att verka inom, för att kunna förebygga ohälsa på arbetsplatsen, kan innebära:
Att främja en arbetskultur som är hälsosam och gynnar sunda relationer mellan kollegor. Att ha en tydlig uppförandekod, värdegrund eller policy att följa på arbetsplatsen kan underlätta detta.
Att uppmuntra en sund balans mellan arbetstid och fritid, samt vad gäller resurser och belastning. En arbetsgivare ska kunna erbjuda hjälp till arbetstagaren för att skapa en hälsosam balans.
Att som arbetsgivare ha regelbundna riskbedömningar av arbetsuppgifter och yrkesroller på den aktuella arbetsplatsen.
Att hålla sig uppdaterad och utbildad om psykisk ohälsa samt funktionsvariationer och ha dialog om detta med arbetstagarna.
Att utarbeta en skriftlig plan för att förebygga psykisk ohälsa samt en plan att följa i det fall då psykisk ohälsa faktiskt uppstår. Det ska finnas riktlinjer och rutiner som ska följas; som information om med vem man ska prata med, vad som görs i olika fall och vad för typ av hjälp som kan erbjudas.
Praktiska råd för arbetsgivare:
Att ha öppna samtal om mående och arbetsmiljön med sina anställda.
Hålla utkik efter förändringar i beteende hos de anställda som kan vara tecken på försämrat mående eller mobbning.
Att erbjuda friskvård, ha möten om hälsa, erbjuda utbildning om fysisk och psykisk ohälsa och hur det kan hanteras.
Vid individuella faktorer bör individuella anpassningar tillämpas.
Ta tydlig ställning mot kränkande beteende, mobbning och diskriminering.
Om du som arbetsgivare inte anser dig ha tillräckliga kunskaper eller färdigheter att ta hand om och stötta dina arbetstagare så kan företagshälsovård, HR-personal och dylikt vara till hjälp.
Här på Mindler erbjuder vi anpassade företagslösningar för just ditt företag. Klicka här för att läsa mer.
Du som arbetstagare!
Om du drabbas av psykisk ohälsa på arbetsplatsen ska det finnas klara riktlinjer och rutiner till hur detta ska hanteras på just din arbetsplats. Men det finns flera saker du själv kan göra för att förebygga psykisk ohälsa på din arbetsplats, bland annat:
Hålla dig informerad om hur psykisk ohälsa kan te sig på olika sätt och vilka som är de tidiga tecknen på att någon inte mår bra.
Ha en öppen kommunikation med dina kollegor och chefer.
Nyttja ditt friskvårdsbidrag – många studier visar att motion och fysisk aktivitet minskar risken för långvarig stress och flera sjukdomar.
Engagera dig i arbetsmiljöfrågor på arbetsplatsen.
Om du upplever att någon av dina kollegor mår psykiskt dåligt
Ibland kan det vara svårt att tala med någon direkt om psykiska problem. Det är inte heller alltid så att den psykiska ohälsan är arbetsrelaterad, det kan också vara något i privatlivet som inte är bra. Oavsett orsaken till det psykiska måendet, kan det i vissa fall vara hjälpsamt att erbjuda stöd till sin kollega. Det kan ibland räcka med mycket små gester för att visa stöd, som att erbjuda en kopp kaffe. Så länge du själv är bekväm med och har kapaciteten till det. Du ska inte behöva gå över dina egna gränser.
Att själv vara lyhörd och våga fråga, kan vara hjälpsamt för din kollega att komma över det första steget att be om råd och stöd. Om du av olika anledningar inte vågar fråga, så kan det vara en god idé att tala med arbetsgivaren, så att arbetsgivaren kan erbjuda den anställda stöd och hjälp att må bättre.
Att vara lyhörd innebär också att ha ögonen öppna för andra saker som till exempel arbetsfördelningen och stämningen mellan kollegor. Om du märker att någon på din arbetsplats arbetar hårdare och mer än andra, så kan det vara viktigt att uppmärksamma. Även att vara uppmärksam på om någon betett sig illa mot någon på arbetsplatsen är viktigt.
Vill ni kunna erbjuda professionell hjälp till anställda?
Vill ni arbeta preventivt för att förebygga psykisk ohälsa på arbetet? Genom Mindlers företagslösning kan du snabbt och effektivt ge dina anställda tillgång till 200+ företagspsykologer.