Läs mer om nedstämdhet

Att känna sig låg, ledsen eller smått irriterad kan bero på en form av nedstämdhet. Läs mer om hur du kan få hjälp idag!

Mindler är Sveriges största digitala psykologmottagning. Vi är en del av primärvården vilket innebär att ett samtal med någon av våra psykologer kostar som ett vanligt vårdbesök.

Prata med en psykolog online hos Mindler

  • Videosamtal för 250 kronor (eller frikort)
  • Arbeta på egen hand med våra självhjälpsprogram

Ladda ner appen och boka ett samtal med någon av våra 250 psykologer redan idag. Vi garanterar dig en tid inom 24 timmar.

Boka ett möteBoka ett möteBoka ett möte

Vad är nedstämdhet och vad innebär det?

Att vara nedstämd betyder att under en period känna sig låg, håglös och/eller ledsen. Att vara nedstämd är inte samma sak som att vara deprimerad. Nedstämdhet är ett av symtomen för depression

Nedstämdhet symtom och tecken

Symtomen på nedstämdhet kan variera från person till person. Det är vanligt att dra sig undan. Vissa blir ledsna, trötta och gråter oftare, andra blir rastlösa och lättirriterade.

Orsaker till nedstämdhet

Ibland kan orsaken till nedstämdheten vara tydlig i form av en påfrestande händelse – att det har skett en olycka eller en förändring i livet. Det kanske är extra intensivt på jobbet eller i studierna just nu, att barnen har en bråkig period eller att du förlorat något som är betydelsefullt för dig.

Andra gånger kan det vara svårare att hitta orsaken till sin nedstämdhet. Ibland kan det vara så att en mår sämre under olika årstider eller perioder under året. Även olika faser i livet kan påverka oss på olika sätt. För kvinnor är det vanligt att bli nedstämd under graviditeten, i samband med förlossning, vid pms och mens eller vid övergången till klimakteriet. Även olika preventivmedel såsom p-piller kan vara en orsak till nedstämdhet. Att bli nedstämd en period i samband med omställningen att bli förälder är vanligt oavsett om du varit födande förälder eller inte.

Tips för att själv bota nedstämdhet

Bland det viktigaste att veta med nedstämdhet är att det är en naturlig känsla som vi alla drabbas av ibland – särskilt när vi är med om något tufft i livet. Det finns saker du kan göra för att hjälpa dig själv när du känner dig nedstämd. Ofta gör små förändringar och gester av självomhändertagande stor skillnad. Ett första steg kan vara att känna in, försöka förstå och tillåta sig själv att känna känslorna som uppkommer. Ibland kan detta räcka för att det tyngsta ska släppa.

När en känner sig nedstämd är det lätt att dra sig undan nära och kära. Det brukar dock vara hjälpsamt att prata med någon och dela med sig av sina upplevelser. Att bli sedd och förstådd kan göra mycket, likväl som att ibland bara ha någon som visar att de bryr sig om dig. 

Fortsätt göra saker du vet att du mår bra av. Håll rutiner med mat, sömn och rörelse, och planera in aktiviteter med personer du tycker om.

Återkommande nedstämdhet

Eftersom nedstämdhet är en naturlig reaktion på tuffa skeenden i livet så är det vanligt att nedstämdhet återkommer när du möter olika påfrestningar i livet. Ditt mående och humör kan även påverkas olika under olika tider på året eller i månaden. Är du osäker på varför du är nedstämd eller önskar stöd i hur du skall hantera din nedstämdhet rekommenderar vi att du bokar in ett besök hos en av våra legitimerade psykologer

Finns det någon skillnad mellan nedstämdhet och depression?

Att vara nedstämd är inte samma sak som att vara deprimerad, men nedstämdhet är  ett av symtomen för depression. Att känna sig låg och ledsen är en vanlig reaktion på livets svårigheter, och något vi alla känner stundvis. Känner du dig nedstämd och känner igen dig i  fler depressiva symptom som håller i sig så rekommenderas du att konsultera en psykolog. 

Test för nedstämdhet

Har du svårt att skilja på om du är nedstämd eller om du har fler symptom? I så fall rekommenderar vi dig att utföra vårt depressionstest. Önskar du en professionell bedömning och/eller fortsatt hjälp i ditt mående, så rekommenderar vi att boka en tid med en av våra psykologer

Senast uppdaterad: 2022.11.10

Författare: Emelie Blad

Granskad av: Mindlers psykologer