Upplever du vårdepression eller vårtrötthet?

Med våren så kommer ljuset och växtligheten, det kan för en del människor innebära sömnsvårigheter och allergier som påverkar måendet. Läs mer om vårdepression och få hjälp idag!

Mindler är Sveriges största digitala psykologmottagning. Vi är en del av primärvården vilket innebär att ett samtal med någon av våra psykologer kostar som ett vanligt vårdbesök.

Prata med en psykolog online hos Mindler

  • Videosamtal för 250 kronor (eller frikort)
  • Arbeta på egen hand med våra självhjälpsprogram

Ladda ner appen och boka ett samtal med någon av våra 250 psykologer redan idag. Vi garanterar dig en tid inom 24 timmar.

Boka ett möteBoka ett möteBoka ett möte

Vad innebär vårdepression?

En vårdepression är en typ av årsbunden depression, som ofta blossar upp under våren, men som sedan avtar under andra delar av året.

Vårtrötthet symptom

Symtomen vid vårdepression skiljer sig inte nämnvärt från dessa vid egentlig/vanlig depression. Vissa symtom är dock vanligare förekommande vid vårdepression, då kroppen reagerar på rådande ljus- och temperaturförhållanden.

  • Förändrat sömnmönster och svårare att komma till ro
  • Minskad aptit
  • Viktnedgång
  • Trötthet
  • Rastlöshet och ångest

Varför kan man få dessa depressionssymtom på våren?

Våra kroppar och hjärnor reagerar olika på klimat- och väderförhållanden som kommer med våra årstider. Vissa personer med sårbarhet för depression kan under våren reagera på ljusförändringar, vilket påverkar våra hormoner och inre signalsubstanser. Många kan även uppleva en ökad press att på våren bli mer aktiva och sociala, vilket i sin tur triggar igång depressionssymtom.

Förebygga eller motverka vårdepression

Att bli medveten om sina tendenser till vårdepression är den största skyddsfaktorn. Om du vet med dig att ditt mående sänks under våren, var noga med att ta hand om dig lite extra när ljuset kommer tillbaka. Nedan följer lite tips som du kan använda dig av för att förebygga och motverka vårdepression.

  • Var ute mycket i naturen under övergången mellan vinter och vår, för att minska kroppens reaktion på de ökade ljustimmarna.
  • Planera i god tid in roliga aktiviteter som du har att se fram emot under våren.
  • Skapa trygga rutiner för ditt välmående. Tydliga morgon- och kvällsrutiner ger goda förutsättningar för att hålla vardagen mer meningsfylld. 
  • Se till att få tillräckligt med motion och näringsrik kost. Vid vetskap om vitaminbrist, tillsätt kosttillskott till din kost. 
  • Gå till sängs och stig upp under ungefär samma tidpunkt varje dag. 
  • Våga känna efter och tillåt dig att känna det du känner. Att skriva mående-dagbok kan hjälpa dig sortera bland tunga tankar och känslor.
  • Var snäll mot dig själv! Du är bara mänsklig!

Vad kan man göra om vårdepressionen redan har kommit?

Upplever du dig redan påverkad av vårdepression kan du ta hjälp av ovan tips för att motverka och lindra depressionssymtomen. Önskar du ökat stöd rekommenderar vi att du bokar tid med någon av våra psykologer för vidare hjälp och vägledning. 

Vårtrötthet och allergi

Upplever du en ökad trötthet under våren kan det även tyda på pollenallergi. Vid allergi upplevs tröttheten i kombination med att du ofta känner dig förkyld. Är du osäker på om dina symtom gäller vårtrötthet/vårdepression eller allergi, rekommenderas konsultation med en läkare.

Vårtrötthet och melatonin

Melatonin är ett sömnhormon som produceras naturligt i kroppen när den utsätts för mörker, och gör oss sömniga. Vid vår och ökade ljusförhållanden minskar den naturliga produktionen av melatonin, varpå vissa kan bli hjälpta av tillskott av melatonin för att lättare somna om kvällarna.

En annan praktisk lösning är att använda sig av mörkläggningsgardiner eller att försöka hålla sig borta från mobiler-och datorer några timmar innan läggdags. 

Senast uppdaterad: 2022.10.26

Författare: Emelie Blad

Granskad av: Mindlers psykologer