Upplever du höstdepression?

Sensommaren är över och de mörka timmarna blir allt fler, är det något som påverkar ditt mående? Läs mer om höstdepression och få hjälp idag!

Mindler är Sveriges största digitala psykologmottagning. Vi är en del av primärvården vilket innebär att ett samtal med någon av våra psykologer kostar som ett vanligt vårdbesök.

Prata med en psykolog online hos Mindler

  • Videosamtal för 250 kronor (eller frikort)
  • Arbeta på egen hand med våra självhjälpsprogram

Ladda ner appen och boka ett samtal med någon av våra 250 psykologer redan idag. Vi garanterar dig en tid inom 24 timmar.

Boka ett möteBoka ett möteBoka ett möte

Vad innebär höstdepression?

En höstdepression är en typ av årsbunden depression, som ofta blossar upp under hösten, men som sedan avtar under andra delar av året.

Höstdepression symptom

Symtomen vid höstdepression skiljer sig inte nämnvärt från dessa vid egentlig/vanlig depression. Vissa symtom är dock vanligare förekommande vid höstdepression, då kroppen reagerar på rådande ljus- och temperaturförhållanden.

  • Förändrat sömnmönster och ökat sömnbehov
  • Ökad aptit 
  • Viktuppgång
  • Orkeslöshet och trötthet

Varför kan man få dessa depressionssymtom på hösten?

Våra kroppar och hjärnor reagerar olika på klimat- och väderförhållanden som kommer med våra årstider. Vissa personer med sårbarhet för depression kan under hösten uppleva nedstämdhet när mörker och kyla blir påtagligt. Även minskade utomhusaktiviteter under hösten kan bidra till känslan av tomhet och nedstämdhet.

Förebygga eller motverka höstdepression

Att bli medveten om sina tendenser till höstdepression är den största skyddsfaktorn. Då finns det möjlighet att undvika att falla in i sina återkommande depressiva mönster. Nedan följer lite tips som du kan använda dig av för att förebygga och motverka höstdepression.

  • Planera i god tid in roliga aktiviteter till hösten – till exempel boka in den där konserten eller teaterpjäsen långt i förväg, så att du har aktiviteter att se fram emot. 
  • Skapa trygga rutiner för ditt välmående. Tydliga morgon- och kvällsrutiner ger goda förutsättningar för att hålla vardagen mer meningsfylld. 
  • Se till att få tillräckligt med motion och näringsrik kost. Vid vetskap om vitaminbrist, tillsätt kosttillskott till din kost. 
  • Ta vara på de få ljustimmar som finns, och försök gå ut när det är ljust.
  • Gå till sängs och stig upp under ungefär samma tidpunkt varje dag. 
  • Våga känna efter och tillåt dig att känna det du känner. Att skriva mående-dagbok kan hjälpa dig sortera bland tunga tankar och känslor.
  • Var snäll mot dig själv! Du är bara mänsklig!

Vad kan man göra åt om höstdepression redan har kommit?

Det finns inga enkla åtgärder för att bota höstdepression, men däremot kan du få rätt verktyg och strategier för att hantera den. Upplever du dig påverkad av höstdepression kan du ta hjälp av ovan tips för att motverka och lindra depressionssymtomen. Önskar du ökat stöd rekommenderar vi att du bokar tid med någon av våra psykologer för vidare hjälp och vägledning. 

Höstdepression och d-vitamin

Det finns flera teorier om att d-vitamin kan motverka depressioner. Forskning har visat att det inte finns något tydligt samband mellan d-vitaminbrist och depression. Däremot kan vitaminbrist i sig visa sig som en ökad trötthet. Istället för kosttillskott rekommenderas en allsidig och varierad kost, då en näringsrik kosthållning ökar kroppens naturliga energinivåer. 

Har mitt/mina barn höstdepression?

Du som förälder kanske märker att ditt barn drar sig undan mer under hösten, då lekarna och sporterna utomhus minskar. Detta är en mycket vanlig respons, särskilt om barnet tyckt mycket om de aktiviteter som kan förknippas med vår och sommar. Var extra vaksam på ditt barn om du upplever att barnet har en betydligt lägre energinivå under hösten, särskilt vid förekomsten av fler symtom.

Att diskutera måendet med ditt barn kan hjälpa barnet att förstå och sätta ord på sina känslor. Det kan vara en bra idé att planera aktiviteter tillsammans med ditt barn så att barnet fokuserar på nya projekt (t.ex. förberedda något för Halloween) och spenderar gärna mer tid utomhus -och mindre tid med skärmar.

Senast uppdaterad: 2022.10.26

Författare: Emelie Blad

Granskad av: Mindlers psykologer