Mindler använder sig av cookies för att ge dig som användare en bättre upplevelse. Läs mer här.Jag samtycker

Vill du chatta med en psykolog?

Vill du chatta med en psykolog till ett lågt pris? Vi har över 120 psykologer som tillsammans pratar 20 olika språk som du kan välja ifrån. Ladda ned appen och boka redan idag.

OBS: Mindlers Chattfunktion startar 31 Oktober 2019

Letar du efter en psykolog att chatta med?

Mindler är Sveriges största digitala psykologmottagning och vi har över 120 psykologer som arbetar hos oss. Sedan starten har vi genomfört över 30 000 psykologsamtal via vår app från mer än 6000 tusen patienter. Om du vill chatta med någon av dem laddar du enkelt ned appen och bokar ett samtal.

Chatt- eller videosamtal med din psykolog?

Mindler erbjuder terapi via både chatt och videosamtal. Du väljer själv vad du föredrar. Ett videosamtal hos oss är 25 minuter.

Hur fungerar KBT via chatt:

Mindler erbjuder internetbaserad KBT via chatt och videosamtal. Resten av den texten förklarar:

• Vad är KBT?
• Vad skiljer KBT från andra terapimetoder
• Hur en KBT behandling går till
• Och vem som kan bli hjälpt av KBT

KBT står för Kognitiv beteendeterapi och är en evidensbaserad terapiform vilket innebär att alla metoder är vetenskapligt framtagna och beprövade.

Till skillnad från klassisk psykoanalys fokuserar KBT på nuet istället för att gräva i ditt förflutna. Terapin går ut på att kartlägga förhållandet mellan tankar, känslor och beteenden och man förutsätter att dessa tre komponenter är sammankopplade. Genom att ändra ett beteende eller en tanke i en viss situation som skapar obehag kan man därför genom KBT förändra känslor kopplade till problemet.

Vanligtvis är en KBT-behandling 8-12 sessioner men det kan variera. Behandlingen inleds med att titta på bakgrunden till varför du har sökt hjälp, vem du är som person och dina mål. Efter detta skapas en problemformulering där dina problem tydliggörs och vad som ska göras för att arbeta med dem. Till sist sätts en målsättning för terapin.
En viktig del av KBT är de så kallade hemuppgifterna och i behandlingen är det lika viktigt vad som händer mellan sessionerna som under själva psykologsamtalet. Hemuppgifterna fokuserar ofta på att ändra och kartlägga tankemönster eller beteenden i olika situationer.

Låt oss ta ett exempel:

Du lider av social fobi och söker därför KBT. I terapin kommer du att kartlägga vilka känslor som sociala sammanhang framkallar hos dig, vilka tankar känslorna medför och ditt efterföljande beteende.
En första övning kan vara att titta på situationer där ångest upplevs och skriva ned tankar och känslor som frambringas i dessa situationer. Målsättningen är ett friare liv och att kunna exponeras för sociala sammanhang utan obehag.

Hos Mindler gör du KBT tillsammans med en psykolog. Kommunikationen sker via video eller chatt, beroende på vad som passar dig bäst. Många delar av behandlingen, tex övningarna, gör du enkelt direkt i appen.
KBT är ofta rekommenderad som förstabehandling av socialstyrelsen och är bevisat effektivt för patienter som lider av ångesttillstånd, depression, relationsproblem och olika former av rädslor. KBT ger verktyg som kan användas genom hela livet och man slipper de biverkningar som läkemedel kan medföra.

Känner du att KBT låter som nåt för dig är du välkommen att ladda ned vår app och boka ett första samtal med en av våra psykologer.