Tillgänglighetsredogörelse
Vi strävar efter att erbjuda tillgänglig vård av hög kvalitet för alla – oavsett vem du är eller var du bor. Utöver vårt arbete med att göra vården mer geografiskt tillgänglig, förbättrar vi kontinuerligt våra tjänster ur både användar- och tillgänglighetsperspektiv.
Denna tillgänglighetsredogörelse gäller för Mindler.se samt för Mindlers mobilapplikation för iOS och Android.
Detta dokument uppdaterades senast 2025-06-27.
Så arbetar vi med tillgänglighet
Vi genomför regelbundna användartester för att förbättra tillgängligheten i våra tjänster, identifierade brister åtgärdas löpande.
Vi samlar in feedback från våra användare för att säkerställa att vår utveckling möter deras behov, förväntningar och önskemål.
Vår målsättning är att följa etablerade tillgänglighetsramverk, såsom Web Content Accessibility Guidelines (WCAG).
Brister i vår tillgänglighet
Mindler uppfyller i dagsläget majoriteten av riktlinjerna enligt WCAG 2.1 nivå AA. Vi har identifierat några tillgänglighetsbrister på Mindler.se samt i våra appar för digitala vårdbesök för Android och iOS. Vi arbetar för tillfället för att åtgärda dessa brister.
Nedan beskriver vi brister i vår tjänst ur ett tillgänglighetsperspektiv:
Innehåll:
För vissa texter, grafiska element och interaktiva objekt är kontrasten för låg för att säkerställa god läsbarhet och tillgänglighet.
Ett fåtal grafiska element och ikoner saknas beskrivande text, vilket påverkar tillgängligheten.
Användare som förstorar text mer än vad Android eller iOS tillåter som standard kan uppleva att innehållet blir svårare att läsa, vilket försämrar tillgängligheten.
Videomöten saknar undertexter vilket kan göra det svårt för användare med nedsatt hörsel.
Användning av skärmläsningssystem
Mindler stödjer användning av tredjeparts röstuppläsningssystem såsom iOS VoiceOver och Android TalkOver. På enskilda skärmar kan det vara svårt att navigera då enskilda grafiska element saknar beskrivande text.
Användning av röststyrning
Vissa knappar eller element kan vara svåra att navigera med röststyrningsverktyg som Voice Control på iOS eller Voice Assistant på Android.
Navigering & orientering
Vår mobilapp för Android och iOS stödjer enbart stående visningsläge.
Kontakt med kundtjänst
För kontakt med vår kundtjänst använder vi ett tredjepartssystem. I detta system är det inte möjligt att öka textstorleken via iOS eller Android vilket innebär att personer med nedsatt syn kan uppleva att det är svårt att ta kontakt med vår kundtjänst. Skulle du uppleva detta problem så rekommenderar vi att du tar kontakt med vår kundtjänst via vår mail info@mindler.se
Rapportera brister
Vi strävar efter att erbjuda vård till alla och vill gärna veta om du upplever några brister i våra tjänster. Om du märker av problem som inte beskrivs på den här sidan, eller om du anser att vi inte lever upp till de krav som ställs på oss, är du varmt välkommen att meddela oss via vår kundtjänst, du når oss på vår e-post info@mindler.se. Din återkoppling hjälper oss att identifiera och åtgärda problem i vår verksamhet.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) ansvarar för tillsyn av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du upplever brister i tillgängligheten på vår digitala service kan du göra en anmälan till DIGG, klicka här för att gå till DIGG’s anmälningsfunktion.
Du kan också kontakta DIGG om du:
Anser att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande bör granskas.
Tycker att vår tillgänglighetsredogörelse innehåller brister.
Menar att vi inte hanterat din begäran om tillgängliggörande på ett korrekt sätt.
Hur har vi testat?
Vi har manuellt testat både vår hemsida och mobilapp med stöd av tredjepartsverktyg som Accessibility Inspector och Lighthouse. Testerna har genomförts utifrån vår egen granskning och med värdefull input från våra användare, för att säkerställa att tjänsterna fungerar så bra som möjligt för alla.
Senaste testningen gjordes 2025-06-23.