Sök behandling för panikångest med Mindler

Hos Mindler kan du få behandling för din panikångest online. Detta sker direkt via videosamtal i vår app som du kan ladda hem nedan. Besöken är kopplade till landstinget och kostar därför endast 100 kronor och om du har frikort är det gratis.

 

 

 

Panikångest behandlas oftast genom kognitiv beteendeterapi (KBT). De flesta som genomgår behandling ser en tydlig förbättring av sin panikångest eller blir av med den helt. Alla psykologer som arbetar hos Mindler är legitimerade KBT psykologer.

Hur behandlar man panikångest?

Behandling av panikångest sker antingen genom medicinering, terapi eller en kombination av dessa. Både terapi och läkemedel har god bevisad effekt mot panikångest men viktigt att understryka är att all form av behandling ska kombineras med grundlig information om hur panikångest fungerar. Det viktigaste att veta är att panikångest är något som är helt och hållet ofarligt men kan kännas extremt obehagligt. Nedan har vi sammanställt information om panikångest samt 8 råd till dig som är drabbad.

Panikångest och terapi

Den vanligaste terapiformen för att behandla panikångest är KBT (kognitiv beteendeterapi). Kognitiv beteendeterapi utgår i grunden av två moment. Det första är utmana de tankemönster som i slutändan leder fram till panikångesten och det andra är att ändra de beteenden som triggar den. Hur terapin ser ut i praktiken är olika från fall till fall men en viktig del i behandlingen är att exponera sig själv för de situationer som framanar panikångesten. Här kan du läsa mer om KBT och hur det fungerar.

Panikångest och medicinering:

Om medicinering ska tillämpas beror ofta på hur bra man svarar på terapin. Det är vanligast att använda antidepressiva läkemedel mot panikångest. På kort sikt kan även lugnande läkemedel användas men problemet är att dessa dels är vanebildande och att de även kan förstärka ångesten. All form av medicinering bör kombineras med grundlig information om vad panikångest är och hur det fungerar.

Vad är en panikattack?

-“Panikångest är extremt obehagligt men det är absolut inget som är farligt”

En panikattack kan vara bland det mest obehagliga man kan vara med om. Den kan medföra yrsel, tryck över bröstet, svårigheter att andas eller en känsla av att bli galen. Det paradoxala i en panikångestattack är att kroppen är som starkast, trots att det du känner sannolikt är det motsatta. Detta har fysiologiska förklaringar då reaktionen är kopplad till slåss eller fly funktionen som vi alla bär på. Ursprunget är att om du till exempel skulle möte en Björn i skogen så skulle du bli rädd. Sannolikt gör du bäst i att fly. För att kroppen ska kunna fly på mest effektiva sätt så behöver den mobilisera sig maximalt. Detta sker genom att du börjar andas snabbare för att få mer syre. Hjärtat slår snabbare för att pumpa ut det syresatta blodet till musklerna så att du har energi och kraft att springa för ditt liv. Detta märker du inte om du möter den där björnen, eller ett annat uppenbart hot. Vid panikångest får du alla dessa “rädsloreaktioner” men hotet är undermedvetet och inte lika “synligt”. Det du istället märker är dina kroppsliga reaktioner, snabbare andning, hjärtklappning vilket upplevs mycket obehagligt, och kan skapa dödsångest, en rädsla som ytterligare drar på de redan jobbiga symptomen. Detta trots att din kropp alltså är starkare än vanligt i denna situation och egentligen bara gör sig redo för att slåss eller fly.

8 råd för dig som drabbas av panikångest

Vi kan alla drabbas av en panikattack nån gång under livet, men att veta följande kan hjälpa dig:

  1. Det första du ska komma ihåg är att en panikattack inte är farlig. Du kan varken dö, bli galen eller tappa kontrollen. En panikattack är bara väldigt obehaglig.
  2. Det du känner är kroppens normala fly/kämpa system som aktiverats. Just nu är det aktiverat ”av misstag”. Det finns inget farligt runt dig, även om det känns så.
  1. Istället för att tänka ”detta är fruktansvärt”, ”jag står inte ut”, ”jag klarar inte detta”, ”hur länge ska det pågå?” vill vi att du bara objektivt beskriver vad som händer i din kropp. ”Mitt hjärta slår snabbt”, ”jag andas väldigt snabbt” eller ”jag känner mig yr”.
  1. Genom att inte förvärra ångesten med skrämmande tankar ger du den en chans att släppa snabbare.
  1. Stanna kvar i situationen. Fly inte därifrån. Att fly kan minska ångesten något, men då finns risken att samma situation nästa gång orsakar en ny attack. Det är bättre att stanna, även om det känns väldigt läskigt, och lära dig att situationen faktiskt inte är farlig.
  1. Acceptera rädslan och det som händer i din kropp. Kämpa inte emot eller försök kontrollera ångesten.
  1. En ångestattack kan hålla i sig ca 45 minuter, men den absoluta toppen av rädslan håller bara i sig några få minuter. Även om det kan kännas som en evighet går det värsta över fortare än man tror.
  2. När ångesten slutligen klingat av, om du följt stegen ovan ska du säga till dig själv: ”jag klarade av det, utan att fly eller kontrollera situationen. Bra jobbat!”

Mindler ger dig möjligheten att behandla din panikångest var du än befinner dig! Du kan träffa en psykolog i Stockholm, Malmö eller till och med på semestern. Det kostar alltid 100 kronor och är gratis om du har frikort. 

www.mindler.se

Recent Posts