Sömnsvårigheter framkallar obehag hos många av oss. Tankar dyker upp som: “jag har knappt sovit alls inatt”, “nu är morgondagen förstörd!” eller “jag kommer hamna efter på jobbet!” Dessa tankar har dessutom den egenheten att de ofta dyker upp innan faktum är konstaterat, det vill säga att vi tenderar att tänka dem på natten, innan vi somnat. Den stress tankarnamedför leder paradoxalt nog till att vi inte somnar och de tycks bli bekräftade! Därför tänkte jag passa på att motbevisa några klassiska föreställningar kopplade till sömn. Förhoppningsvis kan ni använda mina svar för att motbevisa stresstankar som dyker upp när ni ligger i sängen och tittar på klockan.

Föreställning: Jag måste sova ikapp den sömn jag gick miste om inatt!

Svar: Nej, det behöver du inte. Du kommer nämligen att kompensera tröttheten genom att sova djupare nästa natt. Detta motbevisar även påståendet om att man inte kan ta igen förlorad sömn.

Föreställning: Jag sov bara sex timmar inatt, det är alldeles för lite!

Svar: Det är inte alls säkert att det är för lite. Många människor sover bara sex timmar per natt och även du klarar dig sannolikt hyfsat på detta.

Föreställning: Inatt sov jag knappt överhuvud taget, jag bara vred och vände mig.

Svar: Det är vad du minns i alla fall, men eftersom vi inte minns våra sovande stunder är det svårt att bedöma om vi sovit eller ej. Vi vaknar normalt sett till 5-15 gånger per natt och har vi en ytlig sömn kan det kännas som att vi inte sovit.

Föreställning: Jag var supertrött när jag vaknade imorse, jag sov nog inte tillräckligt.

Svar: Sannolikt väcktes du när du befann dig i din djupsömn, vilket gjorde att du upplevde dig väldigt groggy. Det är inte säkert att du behövde sova mer.

Föreställning: Jag kommer vara helt förstörd imorgon och inte få något gjort!

Svar: Det stämmer inte, vi kan ofta prestera bättre än vi tror även om vi sovit dåligt ett par nätter.

www.mindler.se

Recent Posts